20.5.2020. 14:09:25
Poštovani roditelji!
Sukladno novim Uputama HZJZ za organizaciju rada u predškolskim ustanovama i školama koje su važeće od 25.5.2020. došlo je do promjena u broju djece koja mogu boraviti u skupinama te je omogućeno pohađanje vrtića svoj djeci, roditelji nisu obavezni potpisivati Izjave.
U DV ZLATOKOSA BOROVO u skladu sa novim uputama rad će se organizirati od 1.6.2020.
Kako bi se pravovremeno pripremili za rad sa povećanim brojem djece potrebno je uskladiti organizaciju, zaposlene i sl. Stoga molimo roditelje da popune Anketu za roditelje u kojoj će navesti hoće li dijete pohađati vrtić u navedenim mjesecima. Molim vas da ukoliko potvrdite dolazak djeteta da ga i dovodite u vrtić budući da su nam je važan stvaran broj djece, zbog svega ranije navedenog.
Anketu možete preuzeti na web stranici vrtića i u facebook grupi - Zlatokosin virtualni svet. Možete je dobiti i u vrtiću. Popunjene ankete možete vratiti na mjel vrtića djecji.vrtic.zlatokosa@vu.t-com.hr ili na viber broj 095 407 1371, možete ostaviti u vrtiću ili poštanskom sandučetu. Popunjene ankete je potrebno dostaviti do 27.5.2020.
Upute HZJZ možete proučiti u tekstu ispod Ankete.
Zahvaljujem na suradnji i razumijevanju, ravnateljica vrtića Radmila Latas
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
Zagreb, 20. svibnja 2020.
UPUTE ZA SPRJEČAVANJE I SUZBIJANJE EPIDEMIJE COVID-19
VEZANO ZA RAD PREDŠKOLSKIH USTANOVA I RAZREDNU NASTAVU OD 1. DO 4. RAZREDA
TE POSEBNE RAZREDNE ODJELE I RAD S DJECOM S TEŠKOĆAMA
KOJA IMAJU POMOĆNIKA U NASTAVI
Namjena
Ove upute namijenjene su za rad predškolskih ustanova i razrednu nastavu od 1. do 4. razreda te
posebne razredne odjele i rad s djecom s teškoćama koja imaju pomoćnika u nastavi od 25. svibnja
2020.
Rad u predškolskim ustanovama i školama u sadašnjim epidemiološkim uvjetima uz poštovanje
ovih uputa smatra se jednako sigurnim za djecu i zaposlenike kao i rad od kuće odnosno ostanak
kod kuće, te se omogućuje uključivanje sve djece u vrtiće i škole.
Upoznavanje s uputama. Važno je da roditelji/skrbnici i djelatnici budu upoznati s ovim uputama.
Telefonom ili na drugi primjeren način Uprava obavještava roditelje o sljedećem:
• da ne dolaze u pratnji djeteta ako imaju simptome respiratorne bolesti (povišena tjelesna
temperatura, kašalj, poteškoće u disanju, poremećaj osjeta njuha i okusa), ako im je
izrečena mjera samoizolacije ili ako imaju saznanja da su zaraženi s COVID-19,
• da ne dovode dijete u ustanovu ako dijete ima simptome respiratorne bolesti (povišena
tjelesna temperatura, kašalj, poteškoće u disanju, poremećaj osjeta njuha i okusa), ako ima
izrečenu mjeru samoizolacije ili ako je dijete zaraženo s COVID-19.
Ne preporučuje se da se uzima izjava od roditelja radi uključivanja djeteta u ustanovu vezano za
ove upute. Roditeljima treba omogućiti naknadno uključivanje djeteta u vrtić i školu.
Temeljne odredbe
U svim objektima važno je provoditi i poštovati opće mjere sprječavanja širenja zaraze.
Fizičko udaljavanje. Rad ustanove neophodno je organizirati na način da se osigura koliko je
moguće socijalno distanciranje (fizički razmak).
2/7
Neophodno je poticati fizički razmak kao i pojačanu osobnu higijenu djece. Ipak, treba očekivati da
će biti određenih odstupanja u provedbi uslijed specifičnosti i potreba pojedinih odgojno
obrazovnih procesa i njege djeteta te razvojnih značajki pojedinih dobi što su:
− istraživanje prostora i predmeta koji okružuju dijete (u određenoj dobi stavljanje u usta
ruku i predmeta),
− znatiželja u odnosu na druge osobe/drugu djecu,
− motorička nespretnost i nedoraslost,
− potreba za kretanjem.
Higijena ruku. Važno je omogućiti redovito pranje ruku tekućom vodom i sapunom. Ruke se peru
prije ulaska u svoju skupinu/učionicu, prije i nakon pripreme hrane, prije jela, nakon korištenja
toaleta, nakon dolaska izvana, nakon čišćenja nosa i kada ruke izgledaju prljavo. Za pranje ruku
treba koristiti tekuću vodu i sapun, a jednako je efikasna voda svake temperature ako se koristi
sapun. Pri pranju ruku pridržavajte se naputaka za pravilno pranje ruku: https://bit.ly/2ThY08M
Nakon pranja ruku sapunom i vodom, ruke treba osušiti papirnatim ručnikom za jednokratnu
upotrebu koji se nakon korištenja baca u koš za otpad s poklopcem.
Dezinfekcija ruku.
Na ulazu u vrtić i školu te u školi na nekoliko lako dostupnih mjesta treba
postaviti dozatore s dezinficijensom za dezinfekciju ruku školske djece i odraslih s uputom za
korištenje. Djeca predškolske dobi ne dezinficiraju ruke nego ih češće peru sapunom i vodom, a i
kod školske djece prednost ima pranje ruku.
Sredstvo za dezinfekciju treba u količini od 1 do 2 ml nanijeti na suhe i čiste dlanove (obično jedan
potisak, ili prema uputama proizvođača).
Dlanove i područje između prstiju treba protrljati dok se ne osuše, a sredstvo nije potrebno isprati.
Treba paziti na dostatnu količinu dezinficijensa za ruke te obavezno javiti nadređenom u slučaju da
je u dozatoru preostala manja količina sredstva za dezinfekciju kako bi se osigurao novi.
Organizacija rada s djecom. Boravak u vrtićima i školama preporučljivo je organizirati na sljedeći
način:
• uključivanje približno između 15 i 20 djece po odgojno-obrazovnoj skupini (što ne znači da
je 20 djece maksimalan broj po skupini); kod većih skupina djece treba razmotriti
mogućnost organiziranja rada u odgovarajućoj prostoriji veće površine kao i mogućnost
razdvajanja djece u dvije skupine ili osnivanje nove skupine jer je neophodno omogućiti
uključivanje sve djece; za pomoć u rješavanju specifičnih organizacijskih pitanja pojedinih
okruženja, ustanova se treba javiti nadležnom Stožeru Civile zaštite,
• koliko je moguće smanjiti fizički kontakt (bliski kontakt) djece iz jedne odgojno-obrazovne
skupine s drugom djecom, roditeljima/starateljima druge djece i drugim djelatnicima
ustanove,
• svaka odgojno-obrazovna skupina boravi u jednoj prostoriji,
• odgajatelj/nastavnik s djecom provodi što je više moguće vremena na otvorenom,
• krevetići za dnevni odmor djece, stolovi za jelo i školske klupe razmiču se tako da djeca leže
odnosno sjede na što većoj udaljenosti u prostoriji (po mogućnosti razmak od približno
1,5 m) ali opet tako da sva djeca budu uključena u ustanovu.
3/7
Organizacija prostora. Preporučene značajke prostorije u kojoj boravi jedna odgojno-obrazovna
grupa djece:
• prostorija što veće površine i visine, prozračna i osunčana (odgovarajući izvor dnevnog
svijetla),
• prostorija je vratima odvojena od prostorija u kojima borave druge skupine,
• prostorija se može dobro provjetriti vanjskim zrakom,
• prehranu je moguće organizirati u blagovaonici (preporučuje se pridržavanje preporuka za
ugostiteljske objekte, vidjeti na kraju dokumenta, uz naznaku da razmak između djece
treba biti najveći moguć s obzirom na broj djece i veličinu blagovaonice; preporučuje se da
se boravak u blagovaonici, sportskoj dvorani, knjižnici i drugim zajedničkim prostorijama
organizira po skupinama) ili je prehranu moguće organizirati u prostoriji u kojoj borave
djeca na način da se hrana unaprijed podijeli u porcije.
• izbjegava se ulazak drugih osoba (primjerice zbog čišćenja, popravka ili donošenja hrane) u
prostoriju sve dok djeca borave u njoj,
• prolazak kroz zajedničke prostorije treba skratiti na minimum; prolaz se organizira tako da
u isto vrijeme prolaze djeca i odgajatelj/nastavnik iz jedne odgojno-obrazovne skupine dok
druge osobe ne prolaze u isto vrijeme, uz poticanje djece da u prolazu ne dotiču površine ili
predmete,
• korištenje toaleta treba organizirati na način da se pojedino dijete drži na udaljenosti koliko
je moguće od djece iz drugih odgojno-obrazovnih grupa (primjerice, ako je toalet manje
površine dijete može pričekati izvan toaleta da drugo dijete izađe); također je potrebno
poticati djecu na redovito pranje ruku tekućom vodom i sapunom nakon korištenja toaleta.
Djelatnici. Djelatnike s kroničnim bolestima koje možebitno predstavljaju veći rizik za razvoj težih
oblika bolesti COVID-19 (djelatnici s respiratornim, kardiovaskularnim, malignim bolestima,
dijabetesom, imunodeficijencijama) potrebno je, ako je moguće, rasporediti na što više aktivnosti
koje ne zahtijevaju učestali kontakt s drugim osoba. U svim neizbježnim aktivnostima koje
zahtijevaju češći kontakt s drugim osobama, neophodno je omogućiti fizičku distancu koliko to
uvjeti omogućuju i nošenje maske. Za ostale djelatnike maska nije obavezna.
Ulazak i izlazak iz vrtića i škola
Ograničen ulazak u ustanove.
Do daljnjeg su zabranjeni svi posjeti vrtićima i školama (primjerice
kazališne predstave, izvannastavne aktivnosti i sl.).
Neophodno je osigurati protok/dolazak što manjeg broja osoba, kako na ulazu u vrtić ili školu tako
i u unutarnjim prostorima ustanove.
Dječja oprema. Učenike se savjetuje da pokušaju koliko je moguće i primjereno dobi ne dijeliti
svoje stvari s drugim učenicama. Ako je to moguće organizirati, roditelj donosi i odnosi u dječji
vrtić obilježeni ruksak s opremom isključivo petkom (posljednji radni dan u tjednu) kada dolazi po
dijete. Odgajatelj preuzima i vraća ruksak roditelju ispred ulaznih vrata. Odgajatelj odlaže ruksak u
vrtiću, te ruksak stoji nekorišten preko vikenda i počinje se koristiti tek nakon pauze od 48 do 72
sati.
4/7
Ulazak u vrtiće i škole. U školu učenici dolaze i odlaze sami, organiziranim prijevozom ili u pratnji
roditelja, ovisno o odluci roditelja, kao što bi dolazili i odlazili da nema epidemije. Kada dovode
djecu u vrtić te ako roditelji odluče dovoditi i odvoditi djecu u školu, preporučuje se koliko je
moguće da roditelji ili druge osobe u pratnji djeteta izbjegavaju ulaziti u ustanovu. Ispred ulaza u
ustanovu, kod ulaska i izlaska iz ustanove, te u ustanovi, svim se osobama savjetuje da drže
međusobni razmak (1,5 m). Međusobni razmak ne trebaju držati osobe iz istog kućanstva. U
pratnji jednog djeteta vrtićke dobi uvijek je samo jedna odrasla osoba. Ako roditelji odluče da žele
dovoditi učenika u školu, u pratnji učenika može biti također samo jedna odrasla osoba.
Postupanje djece po ulasku u vrtić ili školu. Dijete ulazi tako da odlazi do garderobe, obuva
papuče, skida jaknu, te pere ruke sapunom i vodom prije ulaska u skupinu/učionicu.
Organizacija rada ustanova
Ulazak i dostava u vrtić ili školu. Ulazna vrata otvaraju se na poziv telefonom ili zvonom tijekom
radnog vremena i dežurstva. Vikendom/blagdanom/radnim danom i poslijepodne vrata otvara
dežurni djelatnik.
Dostavu za potrebe ustanove preuzimaju nadležni radnici ustanove na vanjskim vratima, a ulaz je
dozvoljen iznimno serviserima i ostalim službama čije usluge su neophodne (što uključuje
dosljednu provedbu preventivnih i protuepidemijskih mjera poput provjere vode za ljudsku
potrošnju, zdravstvene ispravnosti hrane i sl.) uz obveznu mjeru dezinfekcije ruku i po potrebi
nošenja zaštitne maske i zamjenske obuće.
Spremačice i čišćenje. Spremačica iz jutarnje smjene prva ulazi. Zadnja osoba koja izlazi iz vrtića je
spremačica iz poslijepodnevne smjene koja dezinficira sve korištene površine.
Provjetravanje prostorija. Prostorije je obvezno provjetravati više puta dnevno, svakako prije
dolaska i nakon odlaska djece, i to u trajanju od najmanje pola sata ili, ako to vremenske prilike
dopuštaju, da se ostavi otvoren prozor.
Čišćenje prostora. Dodirne površine kao što su kvake, ručke na prozorima, radne površine,
tipkovnice, konzole, slavine u toaletima i kuhinjama, tipke vodokotlića, daljinski upravljači,
prekidači za struju, zvona na vratima, ploče dizala te druge dodirne površine koje koristi veći broj
osoba neophodno je dezinficirati na početku i na kraju svake smjene, a najmanje dvaput dnevno.
Izbjegavajte korištenje klimatizacijskih i ventilacijskih uređaja.
Čišćenje se provodi u vrijeme kada su djeca u dvorištu ili nakon njihovog odlaska.
Dezinfekcija mobitela. Svi zaposlenici obavezno moraju odmah po ulasku dezinficirati svoje
mobitele.
Posebna radna obuća. Na samom ulazu u prostor smještaja treba osigurati zaseban prostor za
obuvanje radne obuće svim zaposlenicima predškolskim ustanova. Svima ostalima koji ulaze u
prostor ustanove treba osigurati korištenje zamjenske obuće ili dezinfekciju potplata (u školama se
preporučuje da se organizira dezinfekcija potplata).
Maske za lice. Zaštitne maske odgajatelji koriste opcionalno (ali nisu obavezne) i to samo kod skrbi
za dojenčad odnosno malu djecu kod koje je potrebna njega koja zahtijeva bliski kontakt, jer se
radi o dobnoj skupini u kojoj su učestale zarazne bolesti s povišenom temperaturom, kako bi se
smanjila učestalost takvih zaraza, a time i moguća uznemirenost zbog možebitne sumnje na
COVID-19.
5/7
Rukavice. Ne preporučuje se nošenje rukavica. Prednost se daje učestalom pranju i dezinficiranju
ruku.
Mjerenje temperature i praćenje pojave simptoma
Dnevno mjerenje temperature. Svi djelatnici obavezni su mjeriti tjelesnu temperaturu svaki dan
prije dolaska na posao, te u slučaju povećane tjelesne temperature ne dolaze na posao već se
javljaju telefonom ravnatelju i izabranom liječniku obiteljske medicine kako je navedeno u
nastavku.
Kod dolaska i odlaska s posla, svim se djelatnicima preporučuje svakodnevno mjerenje tjelesne
temperature beskontaktnim toplomjerom, kao i utvrđivanje da li imaju respiratornih simptoma ili
znakove drugih zaraznih bolesti. Kod osobe s povišenom temperaturom izmjerenom
beskontaktnim toplomjerom (37,2o
C i veća, ovisno na specifikaciji beskontaktnog toplomjera)
preporučuje se mjerenje temperature i standardnim toplomjerom pod pazuhom te se povišena
temperatura utvrđuje na temelju takvog mjerenja.
Evidencijska knjiga. Vodi se evidencija o vrijednostima izmjerene tjelesne temperature i
eventualnom postojanju respiratornih simptoma.
Postupanje s febrilnim osobama, odnosno osobama s drugim simptomima zarazne
bolesti. temperaturom, respiratornim simptomima i drugim simptomima zarazne bolesti nije
dozvoljeno raditi, brinuti se o djeci, niti dolaziti u prostor poslodavca odnosno ustanove, što je i
inače nužno u radu ovakvih ustanova.
Zamjena i testiranje febrilnih djelatnika. Djelatnici s povišenom tjelesnom temperaturom i/ili
respiratornim simptomima odmah napuštaju radna mjesta (prethodno o tome obavještavaju
ravnatelja) ili javljaju telefonom ravnatelju da neće doći na posao, te se javljaju telefonom svom
izabranom liječniku koji ih prema liječničkoj indikacijama upućuje na testiranje. Ravnatelj treba
imati unaprijed organiziranu zamjenu za takav slučaj. Potrebno je testirati na SARS-CoV-2
djelatnike s povišenom tjelesnom temperaturom ili respiratornim simptomima sukladno procjeni
liječnika.
Sumnja na COVID-19
Postupanje u slučaju sumnje na zarazu. U slučaju sumnje na kontakt djelatnika sa zaraženim ili
oboljelim od COVID-19 19 ili obavijesti epidemiologa o kontaktu s oboljelim ili drugog razloga za
sumnju da se kod djelatnika radi o zarazi COVID-19, kod povišene tjelesne temperature i/ili
respiratornih simptoma (kašalj i otežano disanje-kratak dah), djelatnik odmah:
• telefonom obavještava ravnatelja,
• telefonom obavještava izabranog liječnika obiteljske medicine radi dogovora o testiranju
na SARS-CoV-2 te radi utvrđivanja potrebe za bolovanjem, te se
• udaljava s radnog mjesta ili ne dolazi na posao.
Hitno telefonsko obavještavanje liječnika. Ravnatelj ustanove u dogovoru sa zdravstvenom
voditeljicom vrtića o svakoj sumnji na COVID-19 kod zaposlenika ili djece (o čemu roditelj/skrbnik
ima obavezu hitno telefonom obavijestiti ravnatelja) obavještava odmah telefonom nadležnog
epidemiologa ako se radi o vrtiću, odnosno obavještava nadležnog školskog liječnika ako se radi o
školi. Posebno žurno ravnatelj obavještava nadležnog epidemiologa/školskog liječnika u slučaju
6/7
grupiranja sumnje ili zaraze COVID-19 (dva i više djelatnika i/ili djece sa sumnjom iz iste
skupine/učionice/zgrade i sl.) kao što se to radi i u slučaju drugih zaraznih bolesti koje se obavezno
prijavljuju u Hrvatskoj, a prema Listi zaraznih bolesti čije je sprečavanje i suzbijanje od interesa za
Republiku Hrvatsku.
Djeca
Bez maske. Djeca ne nose zaštitne maske.
Bolesna djeca. Roditelji/skrbnici dužni su izmjeriti tjelesnu temperaturu djetetu svaki dan prije
dolaska u ustanovu, te u slučaju povišene tjelesne temperature ne smiju dovoditi dijete u
ustanovu već se javljaju telefonom ravnatelju ustanove i izabranom pedijatru/liječniku obiteljske
medicine radi odluke o testiranju i liječenju djeteta. Djeca sa znakovima drugih zaraznih bolesti
također ne dolaze u ustanovu.
Ako djeca razviju simptome COVID-19 tijekom boravka u ustanovi, odgajatelji/učitelji odmah
obavještavaju roditelje, koji u najkraćem roku trebaju doći po dijete.
Dodirivanje lica. Djecu treba učiti i podsjećati da ne dodiruju usta, nos, oči i lice te da ne stavljaju
ruke i predmete u usta; u skladu s njihovom razvojnom dobi.
Kihanje i kašljanje. Djecu treba poticati da kada kašlju i kišu prekriju usta i nos laktom ili
papirnatom maramicom koju poslije trebaju baciti u koš za otpad s poklopcem te oprati ruke. Pri
kašljanju i kihanju trebaju okrenuti lice od drugih osoba te izbjegavati dodirivanje lica, usta i očiju.
Pribor za jelo. Izbjegavati dijeljenje čaša, šalica, posuđa i pribora za jelo s drugim osobama.
Didaktička oprema i igračke. U planiranju didaktičke opreme treba dati prednosti opremi glatkih,
tvrdih površina koje se lako operu deterdžentom i vodom. Zabranjeno je više puta (više nego
jednom) koristiti materijale kao što su kinetički pijesak, glina, kukuruz, riža i sl., te sve igračke koje
se ne mogu oprati deterdžentom (deterdžent za suđe) i vodom te osušiti na zraku. Ako je ikako
moguće potrebno je izložiti didaktičku opremu i igračke da se osuše na suncu. Prati i sušiti igračke
potrebno je, ako je moguće, na kraju svakog radnog dana posebno za skupine djece koja su
sukladno razvojnoj dobi sklona stavljati predmete u usta.
Tjelesne aktivnosti. Ne preporučuje se izvođenje nastave tjelesnog odgoja u zatvorenom prostoru.